Κοινωνικό άγχος

Ημ/νία Δημοσίευσης: 02/09/2023

Κάποιοι άνθρωποι νιώθουν άβολα σε διάφορες κοινωνικές εκδηλώσεις. Ανησυχούν για το πώς θα φανούν στους άλλους, φοβούνται ότι θα πουν κάτι που θα προκαλέσει την χλεύη του περίγυρού τους, ή ότι θα κάνουν κάτι και θα ρεζιλευτούν.
Ένας βαθμός κοινωνικού άγχους είναι κοινός για τους περισσότερους ανθρώπους και ανώδυνος για την ψυχική υγεία. Το κοινωνικό άγχος αποτελεί πρόβλημα, όταν πλέον η ανησυχία οδηγεί σε αποφευκτικές συμπεριφορές, σωματικά συμπτώματα, μειωμένη λειτουργικότητα ή δεν επιτρέπει την απόλαυση στις κοινωνικές επαφές.
Πώς δημιουργείται το κοινωνικό άγχος;
Νομίζεις ότι οι άλλοι θα σε κρίνουν. Πριν πας σε κάποια κοινωνική εκδήλωση σκέφτεσαι ότι τα πράγματα θα πάνε άσχημα. Σκέφτεσαι ότι «θα φαίνομαι ανόητος,-η». Μπορεί να σκεφτείς «είμαι βαρετός,-ή» ή «είμαι περίεργος,-η». Ίσως πιστεύεις ότι «αν κάνω λάθος, οι άλλοι δεν θα με συμπαθούν» ή «αν φανώ νευρικός,-ή», οι άλλοι θα νομίζουν ότι είμαι ηλίθιος,-α ή αγχωμένος,-η».
Έχεις μία αρνητική εικόνα για τον εαυτό σου, επειδή φοβάσαι πώς σε βλέπουν οι άλλοι. Αφού πας σε μία κοινωνική εκδήλωση, σκέφτεσαι: «ήταν απαίσια», «δεν μίλησα σε κανέναν», «θα λένε ότι είμαι ακοινώνητος». Με αυτόν τον τρόπο, καταγράφεται στο μυαλό σου άλλη μία κοινωνική αποτυχία, η οποία μεγαλώνει τη δυσφορία σου και σε προετοιμάζει αρνητικά για την επόμενη κοινωνική εκδήλωση. Οι σκέψεις που σε καθηλώνουν στο κοινωνικό άγχος μπορεί να έχουν τη μορφή λέξεων ή εικόνων. Σιγά σιγά αρχίζεις να αναπτύσσεις συμπεριφορές ασφαλείας, για να μειώνεις τις συνέπειες του άγχους σου, π.χ. κάνεις απανωτές ερωτήσεις στον συνομιλητή σου για να μην καταλάβει πόσο αγχωμένος είσαι, ή φοράς αδιάφορα ρούχα για να περάσεις απαρατήρητος,-η.
Οι συνηθέστερες αυτόματες αρνητικές σκέψεις υπό τη μορφή λέξεων είναι:
·         «Δεν θα αρέσω σε κανέναν».
·          «Θα πω κάτι και οι άλλοι θα γελάνε μαζί μου».
·         «Κανείς δεν θα μου μιλήσει».
·         «Θα αγχωθώ και θα το καταλάβουν όλοι».
·         «Οι άλλοι θα νομίζουν ότι είμαι βαρετός».
·         «Θα κάνω λάθος και οι άλλοι θα νομίζουν ότι είμαι ηλίθιος».
·         «Όλοι θα κοιτάζουν εμένα, επειδή θα καταλάβουν ότι τρέμω».
·         «Θα τραυλίζω ή δεν θα βρίσκω τις κατάλληλες λέξεις».
·         «Θα με λυπούνται».
Οι συνηθέστερες αυτόματες αρνητικές σκέψεις υπό τη μορφή εικόνας είναι:
·          Εικόνα του εαυτού να γελοιοποιείται (πέφτοντας, σκοντάπτοντας, ρίχνοντας το ποτό κ.ά.).
·         Εικόνα του εαυτού ιδρωμένου και αναψοκοκκινισμένου.
·         Εικόνα του εαυτού να είναι ντυμένος ακατάλληλα.
·         Εικόνα του εαυτού να τρέχει συνέχεια στην τουαλέτα.
Τα συνηθέστερα σωματικά συμπτώματα είναι:
·         Κοκκίνισμα.
·         Συχνοουρία ή συχνοαφοδευσία.
·         Πεταλούδες στο στομάχι.
·         Εφίδρωση.
·         Πόνος ή βάρος στο στήθος.
·         Ταχυπαλμία.
·         Ταχύπνοια.
Οι συνηθέστερες συμπεριφορές ασφαλείας:
·         Αποφυγή βλεμματικής επαφής με τον συνομιλητή.
·         Απομόνωση στο περιθώριο.
·         Σκούρα γυαλιά.
·         Κατανάλωση αλκοόλ.

# Το περιεχόμενο των άρθρων μας έχει ενημερωτικό χαρακτήρα. Δεν υποκαθιστά την άποψη των ειδικών και την προτεινόμενη από αυτούς αγωγή.#

 

 
 
 
 
OTC.gr © 2024. All rights reserved. Designed & Developed with care by TotalWeb®

Έλαβα ΓνώσηΣτον διαδικτυακό μας τόπο χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε μια πιο εξατομικευμένη εμπειρία.
Επιλογές cookies | Διαβάστε περισσότερα...